SahabaTercinta

Selasa, 27 Julai 2010

Pesanan terakhir Rasulullah (Isi khutbah terakhir Rasulullah)


Ketika Rasulullah mengerjakan ibadah haji yang terakhir, maka pada 9 Zulhijjah tahun 10 hijarah di Lembah Uranah, Bukit Arafah, baginda menyampaikan khutbah terakhirnya di hadapan kaum Muslimin, di antara isi dari khutbah terakhir Rasulullah itu ialah:
"Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan, Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu, dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
"Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapapun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan di atas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu, segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.
"Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.
"Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu, mereka juga mempunyai hak ke atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu, maka mereka juga berhak diberikan makan dan pakaian, dalam suasana kasih sayang. Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.
"Wahai manusia, dengarlah bersungguh-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah solat lima waktu, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah ibadah haji sekiranya kamu mampu. Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.
"Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu, awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.
"Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu. Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya, nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Qur'an dan Sunnahku.
"Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu."
                              Gua Hira tempat pertama kali Nabi Muhammad memperoleh wahyu.

Khamis, 22 Julai 2010

wan raihanah

                                                             sentiase senyum~comel~

Rabu, 21 Julai 2010

buah hati Q...

namanya wan raihanah binti wan rozali...dilahirkan pada 10/02/2010 di hospital besar kemaman..pada pukul 12.13am..~suke senyum
                ~tengok org makan nak jugak;-)
                ~umo 3 bulan dah suap makanan...nasi yg sudh dibland..hihii
                ~suke menangis
                ~tubuhnye pejal
                ~membuat semua org geram bila tgknye..hehe:-)
                ~yang lain tak tahu dh..hehehe
                                         NI KAKAKNYA~MENJAGANYA  DGN BAIK..HIHIII

   RAIHANAH ANAK YANG KE-13~BONGSU

Sabtu, 17 Julai 2010

24/07/2010~

assalamualaikum..24 haribulan ni akn mmbuat hati ku sdh dan akn slalu ingt akn si dy..dy akn bertolak k KL utk smbung stdy nye..sy akn selalu rndu kn kamu cyg ku..:-)
apa-2 pun..kamu tetap dihati sy..miss u MuttaqiahMbc:-)
bff foerver..muuuuahhh...~sahabatQ smpaii akhirnye..
dy seorg yg sngt memahami ape mslah yg sy hdapi dn slalu mmberi sokongan pd  sy..wlaupun dy jauh dgn sy..tapi kami akn slalu ingt antara satu same lain...
sy harap dy akn kekal sbgaii shabat ku smpai akhir hayat Q ini...Q amat mnyayangi nye...:-)
Love u cygQ:-)

Jumaat, 9 Julai 2010

Pemarah dan Bersabar

  Hanya seorang yang pemarah yang bisa betul-betul bersabar. Seseorang yang tidak bisa merasa marah tidak bisa disebut penyabar, karena dia hanya tidak bisa marah. Sedangkan seorang lagi yang sebetulnya merasa marah, tetapi mengelola kemarahannya untuk berlaku baik dan adil adalah seorang yang berhasil menjadikan dirinya bersabar. Dan bila Anda mengatakan bahwa untuk bersabar itu sulit, Anda sangat tepat, karena kesabaran kita diukur dari kekuatan kita untuk tetap mendahulukan yang benar dalam perasaan yang membuat kita seolah-olah berhak untuk berlaku melampaui batas.

KENALI TUBUH, BANTU DIET

Bentuk tubuh ternya dipngaruhi oleh jenis kelenjar dominan didlm tubuh.Denggan memahami jnis-2 kelenjar dominan dan bentuk tubuh, anda dpt mngatasi proses pmbsaran dlm bebarapa bhgian etrtntu pd tubuh.
Malah, tubuh mnusia juga terbhgi kpd 4 jenis bntuk tubuh.

      ~JENIS~
  • 'Adrenal' (jenis A)
  • 'Gonadal' (jenis G)
  • 'Pituitari'  (jenis P)
  • 'Tiroid'   (jenis T).
Dan stiap bntuk tbuh ini memiliki thap pertmbahan lemak yg berbeza.

Jenis A
Bentuk tubuh kelihatan tegap dan berotot pd bhgian lengan dan kaki serta mngalami pngumpulan lemak dibhagian lengan. Pemilik tbuh jenis A dinasihakn agar mngurangkn pngmbilan mknan yg berprotein dan karbohidrat sperti daging, kentang, @ nasi.
Kebnyakkan mkanan jnis ini mndorong pnambahan brat bdan. 

Jenis G
Bentuk tbuh G umumnya dikenali sbgai bntuk pir. Peilik tbuh sperti ini mudh mngalami mslah berat bdan dibhagia blkng dan peha, serta memiliki bntuk kaki yg kuat berbanding bhgian atas tbuh mreka.
Mereka yg memiliki tubuh jnis ini sbaik-baiknya elak drpd mknan yg kaya dgn lemak dan repah ratus krana mknan jnis ini mudah mndorong prtmbahan brat bdan.

Jenis P
Tubuh jenis P selalunye lbh kcil dgn mngalami mslah brat bdan yg seimbang diseluruh anggota bdan. Bagi mreka yg tergolong dlm jnis P ini, dinasihatkan agar kurng kn pngambilan mknan berunsurkan susu. Ini krana ia akan mudah mnambahkn brat bdan seseorg.

Jenis T
Tubuh jenis T memiliki proses metabolisme yg sngt aktiv. Umumnya tbuh jnis T lbih tnggi, dgn kaki yg pnjng dan berat yg terkumpul dibhagian punggung. Bagi mereka yg memiliki tubuh jnis ini dinshatkn agar mngurangkn pngmbilan mknan yg mngandungi gula, kafein, dan kabohidrat yg tnggi.
Makanan jnis ini akn mnyebabkn ptambahan brat bdan bagi tubuh kategori ini..


     Setelah mengenali tubuh anda, mgkin ia dpt mmbntu anda mnjaga keseimbangan brat bdan dgn mnghndari bbrapa jnis mkanan yg blh mmbuat tbuh anda mula 'kembang'. oleh demi kian anda digalakkan agar beralih kpd pngmbilan jnis mkanan yg berserat, protien, vitamin dan mineral.
     Jelas disini, bukan kah memiliki tubuh yg sihat lbh berharga berbnding dgn tbuh yg langsing tertapi tidak sihat?





tanda-tanda DIET yg salah & Enam keslahan DIET

Berasa mual, pening dan sesak nafas
Ini bermkna anda sdng mngalami kekurangan sumber karbohidrat di dlm tubuh. Sumber karbohidrat sprti     roti,nasi dan kentang mrupakan sumber serat dan anti oksida sperti vitamin E dan selenium yg berfngsi utk mlawan pnyakit.

Mudah letih,lesu dan tidak bermaya
Ini bermkna tubuh anda kekurng zat besi ,vitamin B12 dan Omega3..

Sering membuang air kecil dan air besar 
Biasanya sering dialami oleh mreka yg mngmbil sbarng ubat yg mngndungi Diuretik dan tnda-2 ini bermkna anda tidak sesuai mngunakan ubat tersbut.



Enam kesalahan DIET~
 ~Tidak bersarapan
Anda mungkin akan berasa snng hati apabila tidak mngambil sarapan krna perut anda akan kelihatan rmpin dan kempis. Awas! tidak mngambil sarpn sbnarnya blh mrosakkan progrem diet anda.
Anda akan lbh cnderung utk mngmbil mknan yg berat akibat trlalu lapar.

~Ikut kata hati
Selera anda terhadap aiskrim brtmbah. Dan anda mngambil aiskrim rndah lemak utk memenuhi slera itu dgn harapn ia tidak mrosakan jdual diet.
Ingat, wlaupun ia hnyalah aiskrim rndah lemak tetapi anda tetap tidak hrus mngmbilnye scra berlebihn.

~Makan atas dasar kwn-kwn
Teman-tman anda mmesan pelbagai hidangan istimewa disbuah restora.
Akhibat terpngaruh dgn mreka, anda tlah mlngar diet anda.Elakkn pkara ini drpd berulang dan anda perlu mndisiplinkn dri anda.


~Tidak timbang berat
Utk mngetahui brat anda naik @ tidak, anda perlu tmbnag brat anda 4 @ 5 klai setiap hari.
Klau brat anda msih tidak berkurngan @ smkin naik. Ini bermkna anda yg tidak kena dgn diEt yg anda amalkan.Jadi lakukan sesuatu krana dgn sntiasa menimbang brat badan membuatkan anda lebih bermotivasi utk mncapai matlamat.


~Terlalu berharap agar berat badan turun mndadak
Kesabaran pnting jika anda ingin memastikan diEt berkesan. Anda bkn saja perlu bersabar utk tidak mngmbil mknan kgmaran juga perlu brsabr utk mnunggu brat bdan anada trun.
Tetapi rmai mgharapkn brat bdan trun scara mndadak dan kecewa jika ia tidk berlaku. Oleh itu, usah terlalu berharap agar brat bdan trun secra mndadak. Biar sedikit tetapi hasilnye memuaskan...
  

`andaiku tahu`

Andai ku tahu,
Kapan tiba ajalku,
Ku akan memohon,
Tuhan tolong panjangkan umurku,

Andai ku tahu,
Kapan tiba masaku,
Ku akan memohon,
Tuhan jangan kau ambil nyawaku,

Aku takut,
Akan semua dosa-dosaku,
Aku takut,
Dosa yang terus membayangi ku.

Andai ku tahu,
Malaikat mukan menjemputku,
Izinkan aku,
Mengucap kata taubat pada mu.

Aku takut,
Akan semua dosa-dosaku,
Aku takut,
Dosa yang terus membayangi ku.

Ampuni aku,
Dari segala dosa-dosaku,
Ampuni aku,
Menangisku bertobat padamu.

Aku manusia,
Yang takut neraka,
Namun aku juga,
Tak pantas di surga.....

Andai ku tahu,
Kapan tiba ajalku,
Izinkan aku,
Mengucap kata taubat padamu.

Aku takut,
Akan semua dosa-dosaku,
Aku takut,
Dosa yang terus membayangi ku.

Ampuni aku,
Dari segala dosa-dosaku,
Ampuni aku,
Menangisku bertobat padamu.

Aaa...

Rabu, 7 Julai 2010

teknik pembacaan~ Fitrah Biologi Pembacaan~(Percakapan)

Berbeza dgn fitrah biologi minda dan pernafasan, fitrah berckp hanya pd keadaan kita sedang brjga. Jika berckp smasa tidurr, itu nmanya mengigau dan kita tahu org yg tidak siuman pula berckp sesuatu yg dia sndri tidak fham. Kita memahami apa yg kita tuturkan.


Begitu juga fitrah boilogi apabila individu brckp dgn prkataan yg sudah pun dihafal. Perkataan ini sudah disimpan di dlm memorinya. Dia mgkin fham apa yang dituturnya @ tidak fhhm langsung. Atau dia lupa utk memahamkan apa yg telah dihafalnya.


Semua bacaan di dlm solat sudah pun kita hafal dan mgkin sudah memahami semua mkna-mknanya slepas mmbaca buku ini.
Fahamkan semau mkna Al-Fatihah.tahiyat.iftitah,tasbih rukuk, sujud serta doa antara dua sujud.


Asas kpd komunikasi ialah mesej yg hndak disamapikan difahami oleh pemberi dan penerima. Ini juga fitrah asas perckapan.


Ketika solat komunikasi kita dgn Allah ialah dgn bacaan. Dalam solat kita memuji-muji Allah,kita berdoa, kita bersyahadah, mmbaca Al-Quran, kita mmperbaharui aku janji, bertasbih dan berselawat ke atas Rasulullah SAW.


Memahami mksud doa yg diminta, memahami mkna aku jnji. jgn mmbacanya dlm keadaan tergesa-gesa dan tidak sedar pun atau tidak faha apa yg diminta?
Adakah sama seperti org yg tidak siuman tadi yg tidak fhm apa yg dituturnya jika kita pun tidak fhm apa yg kita tutur smasa solat?


Kita hayati doa ketika membaca Al-Fatihah. Kita memohon supaya ditunjukkann jln yg lurus iaitu sperti jln yg telah Allah tunjukkan kpd org diberi nikmat. Begitu juga doa semasa duduk antara dua sujud, kita memohon keampuunan, kecukupan, diangkat darjat, memohon rezeki, petunjuk, kesihatan dan kemaafan dr Allah.

Untuk kita memohon bantuan dr mnusia punn penuh dgn adab dan sopan. Dengan allah kita memohon secara 'cincai'. Ada yg mmbaca Al-Fatihah dr mula hingga akhir cuma bbrapa saat shja. Bukanlah dlm al-Fatihah kiat sedang berdoa, kita sedang mmbaca ummul kitab! Di manakah akhlak kita di hadapan Allah? Di hadapan mnusia kita snggup merayu-rayu utk memohon projek perniagaab, pertolongan, simpati dan pelbagai kperluan lain.

Kita bukan pesakit mental- mesti memahami apa yg kita baca semasa solat...InsyAllah... 

Adakah istilah jemu mendirikan solat??~

Jemu adalah sifat semula jadi makhluk termasuk haiwan. Kucing yang mncari mkan,di kedai mkn ada yang menolak untuk memakan ikan,walaupun ikan segar, kerana setiap hari itulah mknannya.

Apalagi manusia dimana otak bhgian limbic yang merekodkan pelbgai maklumat dan tindak laku, akan memberi respon jemu kepada sesuatu. Kita biasa jemu pada sesuatu mknan @ minuman yang kerap dihidang dan dimakan.

Ada tukang masak nasi beriani, bau nsi dan bau kari itu pun sudh mnjemukan kerana setiap hari dihidu. Mereka jrng memakan nasi beriani berbnding org yg sekali memknnya. Fitrahnya,kita akn jemu bila  melakukan sesuatu pkara yg sama berulang -ulang dan tiada pembharuan.

Begitu juga kita akn jemu mlihat, jemu mndgr @ jemu mengimaginasi pkara yg sama. Itu fitrah manusia, fitrah kedua-2 belah otak mnusia.


Hasilnya akibat jemu,seseorg itu kan hilang tumpuan, mnagguhkan kerja, mudh melakukan ksilapan, kerja tidk berkualiti, tidak kreatif dan  tidak produktif.


solat ialah amalan setiap hari, wllaupun dimana kita berada, 17 rakaat sehari dan lebih bg yg bersolat sunat. Ianya telah mnjdikan kebiasaan. Yang biasa itu mnjemukan. Persoalannya, boleh digunakan istilah jemu mndiirikan solat??

Sesuatu yg janggal dan 'pelik'  bila kita mengatakn jemu untuk bersolat. Ini di sbbkn solat adalah kewajiban dan sudah dilakukan berthun-2 sjak kecil lagi. Kita mengimani berdosa besar jika mninggalkannya serta tiada yg memaksa utk taat bersolat!

Jika kita menafikannya, namun apabila fikiran melayang memikirkan hal keduniaan, ada yg lupa bilangan rakaat, resah bila imam membaca surah pnjng, mmbaca dgn cepat dan rukuk-sujud juga dgn cepat.

BUKANKAH INI ADALAH TANDA-TANDA ORANG JEMU!!!!!!...TEPUK DADA,TANYA IMAN....

Sukar bg seseorg untuk mgakui klemahan ego dan kejahilan. Tetapi yakinlah Allah SWT maha mgetahui apa yg kita fikirkan semasa solat..~:-)