SahabaTercinta

Rabu, 7 Julai 2010

Adakah istilah jemu mendirikan solat??~

Jemu adalah sifat semula jadi makhluk termasuk haiwan. Kucing yang mncari mkan,di kedai mkn ada yang menolak untuk memakan ikan,walaupun ikan segar, kerana setiap hari itulah mknannya.

Apalagi manusia dimana otak bhgian limbic yang merekodkan pelbgai maklumat dan tindak laku, akan memberi respon jemu kepada sesuatu. Kita biasa jemu pada sesuatu mknan @ minuman yang kerap dihidang dan dimakan.

Ada tukang masak nasi beriani, bau nsi dan bau kari itu pun sudh mnjemukan kerana setiap hari dihidu. Mereka jrng memakan nasi beriani berbnding org yg sekali memknnya. Fitrahnya,kita akn jemu bila  melakukan sesuatu pkara yg sama berulang -ulang dan tiada pembharuan.

Begitu juga kita akn jemu mlihat, jemu mndgr @ jemu mengimaginasi pkara yg sama. Itu fitrah manusia, fitrah kedua-2 belah otak mnusia.


Hasilnya akibat jemu,seseorg itu kan hilang tumpuan, mnagguhkan kerja, mudh melakukan ksilapan, kerja tidk berkualiti, tidak kreatif dan  tidak produktif.


solat ialah amalan setiap hari, wllaupun dimana kita berada, 17 rakaat sehari dan lebih bg yg bersolat sunat. Ianya telah mnjdikan kebiasaan. Yang biasa itu mnjemukan. Persoalannya, boleh digunakan istilah jemu mndiirikan solat??

Sesuatu yg janggal dan 'pelik'  bila kita mengatakn jemu untuk bersolat. Ini di sbbkn solat adalah kewajiban dan sudah dilakukan berthun-2 sjak kecil lagi. Kita mengimani berdosa besar jika mninggalkannya serta tiada yg memaksa utk taat bersolat!

Jika kita menafikannya, namun apabila fikiran melayang memikirkan hal keduniaan, ada yg lupa bilangan rakaat, resah bila imam membaca surah pnjng, mmbaca dgn cepat dan rukuk-sujud juga dgn cepat.

BUKANKAH INI ADALAH TANDA-TANDA ORANG JEMU!!!!!!...TEPUK DADA,TANYA IMAN....

Sukar bg seseorg untuk mgakui klemahan ego dan kejahilan. Tetapi yakinlah Allah SWT maha mgetahui apa yg kita fikirkan semasa solat..~:-) 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

allah Pictures, Images and Photos