SahabaTercinta

Rabu, 7 Julai 2010

teknik pembacaan~ Fitrah Biologi Pembacaan~(Percakapan)

Berbeza dgn fitrah biologi minda dan pernafasan, fitrah berckp hanya pd keadaan kita sedang brjga. Jika berckp smasa tidurr, itu nmanya mengigau dan kita tahu org yg tidak siuman pula berckp sesuatu yg dia sndri tidak fham. Kita memahami apa yg kita tuturkan.


Begitu juga fitrah boilogi apabila individu brckp dgn prkataan yg sudah pun dihafal. Perkataan ini sudah disimpan di dlm memorinya. Dia mgkin fham apa yang dituturnya @ tidak fhhm langsung. Atau dia lupa utk memahamkan apa yg telah dihafalnya.


Semua bacaan di dlm solat sudah pun kita hafal dan mgkin sudah memahami semua mkna-mknanya slepas mmbaca buku ini.
Fahamkan semau mkna Al-Fatihah.tahiyat.iftitah,tasbih rukuk, sujud serta doa antara dua sujud.


Asas kpd komunikasi ialah mesej yg hndak disamapikan difahami oleh pemberi dan penerima. Ini juga fitrah asas perckapan.


Ketika solat komunikasi kita dgn Allah ialah dgn bacaan. Dalam solat kita memuji-muji Allah,kita berdoa, kita bersyahadah, mmbaca Al-Quran, kita mmperbaharui aku janji, bertasbih dan berselawat ke atas Rasulullah SAW.


Memahami mksud doa yg diminta, memahami mkna aku jnji. jgn mmbacanya dlm keadaan tergesa-gesa dan tidak sedar pun atau tidak faha apa yg diminta?
Adakah sama seperti org yg tidak siuman tadi yg tidak fhm apa yg dituturnya jika kita pun tidak fhm apa yg kita tutur smasa solat?


Kita hayati doa ketika membaca Al-Fatihah. Kita memohon supaya ditunjukkann jln yg lurus iaitu sperti jln yg telah Allah tunjukkan kpd org diberi nikmat. Begitu juga doa semasa duduk antara dua sujud, kita memohon keampuunan, kecukupan, diangkat darjat, memohon rezeki, petunjuk, kesihatan dan kemaafan dr Allah.

Untuk kita memohon bantuan dr mnusia punn penuh dgn adab dan sopan. Dengan allah kita memohon secara 'cincai'. Ada yg mmbaca Al-Fatihah dr mula hingga akhir cuma bbrapa saat shja. Bukanlah dlm al-Fatihah kiat sedang berdoa, kita sedang mmbaca ummul kitab! Di manakah akhlak kita di hadapan Allah? Di hadapan mnusia kita snggup merayu-rayu utk memohon projek perniagaab, pertolongan, simpati dan pelbagai kperluan lain.

Kita bukan pesakit mental- mesti memahami apa yg kita baca semasa solat...InsyAllah... 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

allah Pictures, Images and Photos