SahabaTercinta

Jumaat, 24 September 2010

Cara Meningkatkan Kualiti Cinta Dan Khusyuk

Seorg ahli ibadah bernama ISAM BIN YUSUF, sangat warak dan khusyuk solatnya. Namun, dia selalu khuatir kalau-kalau ibadahnya kurang khusyuk dan selalu bertnya kpd org yg dianggapnya lbh ibadahnya, demi utk memperbaiki drinya yg selalu dirasainya kurng khusyuk.

Pada suatu hari, ISAM menghadiri mjlis seorg abid bernama HATIM AL-ASSAM dan bertnya, “wahai Aba Abdurrahman, bgaimnakah caranya tuan solat??” Hatim berkata “Apabila masuk waktu solat, aku berwuduk zahir dan batin.”

Isam berkata, “Bagaimnakah wuduk zahir dan batin itu??”
Hatim berkata, “Wuduk zahir sebagaimana biasa iaitu mmbasuh smua anggota wudhuk dgn air. Sementara wuduk batin ialah mmbasuh anggota dgn 7 perkara :

1~ BERTAUBAT
2~ MENYESALI DOSA YANG TELAH DILAKUKAN
3~ TIDAK TERGILA-GILAKAN DUNIA
4~ TIDAK MENCARI/ MENGHARAP PUJIAN ORANG (RIYA’)
5~ TINGGALKAN SIFAT BERBANGGA
6~ TINGGALKAN SIFAT KHIANAT DAN MENIPU
7~ MENINGGALKAN SIFAT DENGKI


Seterusnya Hatim berkata, “Kemudian aku pergi masjid, aku kemaskan smua anggotaku dan mghadap ke kiblat. Aku berdiri dgn penuh kewaspadaann dan aku rsakan aku sdang berhdapan dgn Allah, Syurga di sebelah kananku, Neraka di sebelah kiriku, Malaikat Maut di belakangku, dan aku byangklan pula kau seolah-olah bdiri di atas titian “SIRATAL MUSTAQIM” dan mganggap bhwa solatku kali ini adalah solat terakhir bagiku, kemudian aku berniat dan bertakbir dgn baik. Setiap bacaan dan doa dlm solat ku fhami mknanya, kemudian aku rukuk dan sujud dgn tawadhuk, aku bertasyahud dgn penuh pgharapan dan aku mmberi salam dgn ikhlas. Beginilah aku bersolat selama 30 tahun.”
Apabila ISAM mendgr mngislah dia krana mmbyngkan ibadahnya yg kurang baik bila dibndingkan dgn Hatim. Ibadah yg kurang baik bermkna cinta yg kurang berkualiti. Oleh itu mari kita tngkatkan cinta kita kpd Allah dgn meningkatkan kualiti ibadah dan solat kita…
~INSYALLAH~

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

allah Pictures, Images and Photos